vrijdag 5 september 2014

Rust op het Naardermeer


Het was een leuke verrassing toen een oud- collega me uitnodigde voor een vaartocht van Natuurmonumenten.

Wat een prachtige dag om er op uit te gaan. Deze middag is het zo ver en ik word thuis opgehaald en stap achterop de snorscooter, wat al een belevenis op zich is en bovendien is het altijd leuk om iets voor het eerst te doen. Met de haren in de wind snorren we naar de plek van vertrek, Gasterij Stadzigt. Ik ben hier niet eerder geweest maar toch roept de plaats herinneringen op aan jaren terug toen ik regelmatig wandelingen maakte bij Natuurmonumenten, en ik bedenk hoe jammer het is dat ik het niet vaak meer doe.


Hoewel de zon zich blijft verstoppen is het aangenaam warm, de boot vaart zacht (fluisterboot) en vooral heel rustig door het nieuwe land. De gids noemt dit 'verlandt' gebied, gemaakt van waterplanten die langzaam verdichten tot nieuw land.

Door de verhalen over de geschiedenis van het Naardermeer voel ik mij onverwacht verbonden met het verleden en dat voelt goed vandaag.

Na een tijdje gaan we aan land om de eendenkooi te bekijken en terwijl het verhaal wordt verteld, maak ik foto's in de omgeving: een mooie holle boomstronk met paddestoelen, een sprookjesachtig huisje, en de omgeknakte boom die, zoals tegenwoordig heel vaak, niet wordt verwijderd, maar wordt teruggegeven aan de natuur als voedingsbodem voor nieuwe generaties bomen. Een mooi gezicht, vind ik.


Langzaam varen we verder en terug, opeens zie ik de spoorlijn naar Amsterdam en realiseer me hoe vaak ik zittend in de trein deze kant opkijk en het is grappig om nu terug te kijken, zeg maar.
          Wat is het toch rustgevend om midden in de natuur, en vooral op het kalme water te zijn. Ik geniet volop.




 En wat een leuke manier om bij te praten met een oude collega...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten