zondag 26 juli 2015

Hi_Ha_Huisgenoten

Het is maandagochtend, héél vroeg, het is net vijf uur geweest,en om de een of andere reden wil ik even kijken waar de katten zijn. In deze tijd van het jaar zijn ze heel veel buiten, maar gisteravond wilde ik ze een nachtje binnen houden. "Je weet maar nooit", dacht ik....
     In de slaapkamer van de jongste zie ik de grote kater liggen en net als ik me omdraai om weer mijn bed in te duiken, zie ik in het halfdonker iets op de grond liggen. "Het zal toch niet..." denk ik nog. En ik doe het licht aan. "He gatver!" en jawel het is een muis, een dooie muis.

Ik woon in een oud huis en dus kun je het verwachten: muizen, maar ik heb sinds jaar en dag twee katten en dus verwacht ik het niet!
Jarenlang had ik geen last, op een enkel geluidje van muizenpootjes tussen het plafond en de vloer boven na. Een kniesoor die daarop let.

Opeens sinds een paar weken hoor ik ze overal, ik zit 's ochtends achter de computer en opeens schiet er iets weg bij mijn voeten vandaan, ik kijk en zoek en zie nog net een staartje onder de stoel verdwijnen. Gatver! Ik hoor geritsel in de kast, ik ga kijken maar zie niets. Ik hoor weer geritsel, sta op en kijk nog een keer, ik verschuif een doos en roetsjjj, daar gaat er weer één.... Ik zit op de bank en kijk teevee, en daar loopt er zowaar één voorlangs met nota bene een kattenbrokje in zijn bek, hij zwaait nog net niet naar me....

Op een gegeven moment wordt het me echt te gortig, ik vind het vies en word er ook iebel van, dat geritsel en die wegschietende schaduwen. Nadat muizenvalletjes leeggegeten worden zonder muizen vast te houden, besluit ik een ongedierteverdelger te bellen. Hij komt eens kijken en besluit dat hij alle gaten zal dichtmaken (!) en op strategische plaatsen gif neer zal leggen, en dat komt hij doen net zo lang als het nodig is. Dat kost me 75 euro per keer. Ik zeg dat ik er nog even over zal nadenken. Oh ja, heel fijntjes zegt hij me ook dat ik het wel goed schoon moet houden achter het fornuis, de wasmachine en de koelkast.

Ik besluit dat een oud huis zoveel kieren en gaten heeft dat je die nooit van zijn leven allemaal kunt dichtmaken, of je moet het hele huis vol pur spuiten, maar dan kun je er zelf niet meer in. Ik laat de verdelger voor wat hij is en duik de volgende ochtend, het is dan zondag, vroeg de keuken in. Hij is niet groot, maar er kan toch heel wat vuil groeien, moet ik tot mijn schande bekennen. Ik ben namelijk niet iemand die vaak alle apparaten verplaatst en lekker vrolijk daarachter gaat soppen. Terwijl de allerliefste nog op één oor ligt maak ik me eens flink kwaad en gruwend van wat ik aantref achter het fornuis etc. ga ik aan de gang. Ik dacht dat het nooit zo lukken, maar na niet eens zo erg lang soppen, is het allemaal weer toonbaar en met wat krachtinspanning (gelukkig net mijn rug- en armspieren aangepakt met fitness) zet ik alles weer terug op de plaats. Ik ben tevreden met mijzelf.
     Ik ben nog niet klaar in de keuken of ik hoor weer geritsel in de kast. Tot mijn oprechte verbazing zie ik daar dat een grote zak kattenbrokjes opengeknaagd is, en enkele brokjes liggen ernaast. Ik pak dus ook de hele kelder- cq. voorraadkast aan. Rijst gaat naar de bovenste plank, de rest kattenbrokjes gaat in een stevige plastic doos. Alles wordt gestofzuigd en schoongemaakt.
     Halverwege de dag vertelt de liefste me fijntjes dat een van de katten met een halve muis in de bek uit de tuin van de buren komt... Gatver, houdt het dan nooit op...

Goed, daarom besloot ik dus om vannacht de katten binnen te houden in de hoop dat de muizen dan weggaan of -blijven. Hoewel de ongedierteverdelger over de katten zei dat ze nieuwe batterijen nodig hebben, omdat ze de muizen niet vangen, lag er dus vanochtend een dooie muis. Ik heb helemaal niets gehoord vannacht, maar kennelijk hebben ze toch hun best gedaan.

Nou hoop ik toch echt dat met een schonere keuken, en extra opletten dat eetbare spullen goed afgesloten worden, en af en toe een nachtje de katten binnenhouden, dat het einde van onze hi_ha-huisgenoten in zicht is. Gatver, de viezerikken, de brutále viezerikken zelfs.


1 opmerking:

  1. http://www.rentokil.nl/particulieren/knaagdieren/muizenbestrijding/muizen-in-huis/index.html
    Het meest duidelijke bewijs van muizen is een levende muis in huis zien rennen. Ziet u een muis midden op de dag, dan is dit een teken van een grote plaag, te weinig voedsel of een nestplaats die wordt verstoord.

    BeantwoordenVerwijderen