zaterdag 12 mei 2018

Artis(4) ten afscheid

Mijn abonnement op Artis loopt per 1 juni aanstaande af. Een goede reden om nog gauw een afsluitend dagje die kant op te gaan.  Het is de derde poging: de eerste keer beland ik uiteindelijk in het Tropenmuseum, de tweede keer ga ik onverrichter zaken weer naar huis (!), maar vandaag loop ik al vroeg over een nog in opbouw zijnde markt. Ik heb het in mijn hoofd gehaald dat ik om negen uur, wanneer Artis opent, naar binnen ga...Waarom zo vroeg? Ik heb de hele dag de tijd, maar toch...


Wat is lekker om zo vroeg door Amsterdam te lopen, zo rustig. Zeker op een zaterdagochtend. En ook; wat is het lekker om zo vroeg door Artis te lopen. Veel dieren lijken net wakker, of wachten op hun eten. Nog geen gillende kinderen of (groot-) ouders, een soort serene rust, Nauwelijks verkeersgeluiden op de achtergrond, alleen heerlijke dierengeluiden. De temperatuur is ook nog eens goed. Kortom, genieten dus!
 Deze oma aap zit in een hoekje te sudderen, nog geen irritaties van langslopende hordes. Gewoon lekker zitten sudderen. Ik heb een beetje met haar te doen, ze zit er ook wat zielig bij. Kale plekken, grijzige haren, daarom noem ik haar een oma aap. Ik voel enige ontroerende verwantschap, al ben ik noch oma noch aap, maar toch...
Nou ja, mijn fantasie slaat weer eens op hol haha.
Langzaam zie ik de eerste dieren eten. Oh ja, de gorilla's die ik graag nog wil zien zijn waarschijnlijk nog in het binnenverblijf. Jammer, ik krijg ze vandaag niet te zien.

 De zwarte panter aan het ontbijt:


Het park begint vol te lopen, maar er zijn genoeg mooie rustige plekjes om je terug te trekken als je even geen zin hebt in drukte.
 

Tsja, en dan zit het er echt op voor mij. Ik ga naar huis in het besef dat ik niet gauw terug zal komen zonder abonnement. Maar okee, ik heb genoten vanochtend.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten